Butiksvillkor FAVI.se

handelsbolag

FAVI a.s.

med sätet Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1

Org.nr.: 048 57 402

registrerat i handelsregistret fört av Tingsrätten i Prag avsnitt B, inlaga 28244

för tillhandahållande av reklamtjänster med hjälp av webbsidan www.favi.se

1. Inledande bestämmelser

1.1. Dessa butiksvillkor (vidare endast "butiksvillkor") fastställer i enlighet med bestämmelserna i § 1751 stycke. 1 lag nr. 89/2012., i civillagen, i lydelsen med senaste ändringar (vidare endast "civillagen") de ömsesidiga rättigheter och skyldigheterna mellan handelsbolaget FAVI a.s., med sätet Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1, Organisationsnr: 048 57 402, registrerat i handelsregistret fört av Tingsrätten i Prag avsnitt B, inlaga 28244 (vidare endast "verksamhetsutövare") och andra personer (vidare endast "beställare"), härrörande från avtal om tillhandahållande av tjänster gällande verksamhetsutövarens tillhandahållande av reklamtjänster (vidare endast "avtal om tillhandahållande av tjänster") slutna med hjälp av verksamhetsutövarens webbsidor placerade på internetadressen www.favi.se (vidare endast "webbsida") i samband med deras affärsverksamhet.

1.2. På webbsidan visas för användarna produkter, särskilt produkter som erbjuds tredje person, för försäljning, vilka uppfyller verksamhetsutövarens estetiska krav. Statistik som hör samman med de produkter på webbsidan som visas för tredje person och annan information sparas inom ramen för verksamhetsutövarens informationssystem (vidare endast "informationssystem").

1.3. I enlighet med bestämmelserna i § 1752 i handelslagen har de avtalsslutande parterna kommit överens om att verksamhetsutövaren i rimlig utsträckning ensidigt kan ändra butiksvillkoren. Ändringar i butiksvillkoren kommer att meddelas beställaren med elektronisk post till dennes adress angiven i användarkontot (art. 3) (vidare endast "beställarens adress"), och det alltid minst femton (15) dagar i förväg om inte Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1150 från den 20:e juni 2019 om främjande av rättvisa villkor och transparens för företagsanvändare av onlinebaserade förmedlingstjänster (vidare endast "förordning 2019/1150") möjliggör ändringar i butiksvillkoren före utgången av den tidsfristen. Beställaren kan avslå ändringar i handelsavtalet och avtalet om tillhandahållande av tjänster och i sådant fall skriftligen säga upp avtalet inom uppsägningstiden, vilken är en (1) månad.

1.4. I och med beställarens uttryckliga godkännande av den nya versionen av butiksvillkoren upphör de föregående butiksvillkoren att gälla och den nya versionen av butiksvillkoren blir en integrerad del av avtalet om tillhandahållande av tjänster.

2. Slutande av avtal gällande tillhandahållande av tjänster

2.1. Efter skickandet av förslaget gällande avtalet om tillhandahållande av tjänster fyller beställaren i registreringsformuläret på webbsidan. Förslaget till slutande av avtalet om tillhandahållande av tjänster skickar beställaren till verksamhetsutövaren efter att ha kryssat i rutan (s.k. check-box) genom att klicka på "Lägg till affär“ (vidare endast "ansökan om registrering"). Bestämmelsen § 1740 stycke 3 i civillagen används inte. Uppgifterna som lämnats av beställaren i ansökan om registrering är för butiksvillkorens syfte av verksamhetsutövaren ansedda som korrekta, samtidigt som verksamhetsutövaren alltid har rätt att verifiera beställarens identitet och de av beställaren angivna uppgifterna (per telefon, elektronisk post o.dyl.).

2.2. Efter att ha mottagit ansökan om registrering skickar verksamhetsutövaren information nödvändig för aktivering av användarkontot till beställarens adress (vidare endast "godkännande"), och det även i syfte att verifiera beställarens adress. I och med mottagandet av beställarens godkännande är avtalet om tillhandahållande av tjänster slutet.

2.3. Beställaren noterar att verksamhetsutövaren inte är skyldig att sluta avtal om tillhandahållande av tjänster (vägrande av registrering av en beställare) och det särskilt gällande personer som tidigare på ett väsentligt sätt brutit mot avtalsförhållandet med verksamhetsutövaren.

3. Användarkonto

3.1. Baserat på slutandet av avtalet om tillhandahållande av tjänster får beställaren tillgång till sitt användargränssnitt för webbsidorna och informationssystemet. Från sitt användargränssnitt kan beställaren framför allt hantera sina uppgifter, få tillgång till informationssystemet och genomföra ändringar i tjänsternas inställningar (vidare endast "användarkonto").

3.2. Beställarens användarkonto kommer att aktiverats efter ingåendet av avtalet om tillhandahållande av tjänsterna.

3.3. Beställaren är skyldig att aktualisera uppgifterna angivna i användarkontot om några ändringar uppstår. Uppgifterna som beställaren angivit i användarkontot betraktas av verksamhetsutövaren som korrekta. En person kan endast ha ett användarkonto.

3.4. Åtkomst till användarkontot är säkrat med användarnamnet (bestående av e-postadressen) och ett lösenord. Beställaren är bunden av tystnadsplikt gällande information nödvändig för åtkomst till dennes användarkonto och noterar att verksamhetsutövaren inte bär ansvar för brott mot denna plikt från beställarens sida.

3.5. Verksamhetsutövaren kan förhindra beställaren att utnyttja användarkontot och det särskilt om beställaren inte uppfyller sina skyldigheter i avtalet om tillhandahållande av tjänster (inklusive butiksvillkoren).

4. Föremål för avtalet gällande tillhandahållande av tjänster

4.1. I och med avtalet om tillhandahållande av tjänsterna förbinder sig beställaren att:

4.1.1. denne under den tid avtalet löper kommer att tillhandahålla verksamhetsutövaren information om sina produkter med syftet att publicera dessa på webbsidan och det i form av s.k. dataflöde. De avtalsslutande parterna noterar att dataflödets utseende, enligt föregående mening, kan ändras under avtalstiden för avtalet om tillhandahållande av tjänster;

4.1.2. denne kommer att betala verksamhetsutövaren en ersättning för publicerandet av utvald information på webbsidorna och detta i enlighet med art. 5 i butiksvillkoren.

4.2. I och med avtalet om tillhandahållande av tjänster förbinder sig verksamhetsutövaren att,

4.2.1. utvald information om beställarens produkter kommer att publiceras på webbsidan och det med angiven hyperlänk till beställarens internetsida, såvida inget annat anges;

4.2.2. beställaren har tillgång till information gällande de av sina produkter som publiceras på webbsidan och det i den omfattning som anges i informationssystemet.

4.3. Beställaren kan avbryta användandet av verksamhetsutövarens tjänst utan att det innebär att avtalet om tillhandahållandet av tjänster sägs upp genom att skicka e-post till adressen samarbete@favi.se. Verksamhetsutövaren kan också avbryta tjänsten på eget bevåg, särskilt om det finns misstanke om att beställaren:

4.3.1. bryter eller kommer att bryta mot avtalet om tillhandahållandet av tjänster, eller

4.3.2. bryter eller kommer att bryta mot allmänt bindande rättsliga bestämmelser, eller

4.3.3. bryter bryter eller kommer att bryta mot sina rättsliga skyldigheter gentemot kunderna, eller

4.3.4. inte är förmögen eller är villig betala sina framtida ekonomiska förpliktelser till verksamhetsutövaren.

4.4. Under tiden för ett sådant avbrott för användande av tjänsterna( art. 4.3) kommer den utvalda informationen om beställarens produkter inte att publiceras på webbsidan.

4.5. Beställaren noterar att information som denne får från verksamhetsutövaren inom ramen för dataflödet publiceras av verksamhetsutövaren på webbsidan i den form som den tillhandahölls av beställaren. Beställaren förbinder sig att tillhandahålla verksamhetsutövaren korrekt och sanningsenlig information inom ramen för dataflödet. Om verksamhetsutövaren, inom ramen för dataflödet, tillhandahålls felaktig information (inklusive felaktiga produktpriser o.dyl.), kommer verksamhetsutövaren att offentliggöra denna felaktiga information på webbsidan. Verksamhetsutövaren är inte skyldig att genomföra förebyggande eller efterföljande kontroll av informationen som angivits av beställaren inom ramen för dataflödet.

4.6. Om beställaren inte uppfyller någon av sina skyldigheter i avtalet om tillhandahållande av tjänster (inklusive butiksvillkoren) eller i de allmänna bindande rättsliga föreskrifter kan verksamhetsutövaren vid uppfyllandet av villkoren fastställda i förordningen 2019/1150 begränsa tillhandahållandet av tjänster och det även då beställaren är försenad med betalningen av verksamhetsutövarens ersättning. Verksamhetsutövare kan vid uppfyllande av villkoren fastställda i förordningen 2019/1150 begränsa de tillhandahållande tjänsterna i följande fall:

4.6.1. då beställaren inte uppfyller de tekniska villkoren för användande av tjänsterna eller:

4.6.2. då beställaren inom ramen för dataflödet uppger felaktig eller falsk information för verksamhetsutövaren (art. 4.5), inklusive information om tidpunkt för leverans av varor eller;

4.6.3. då det finns en rimlig oro för att kunden inte kommer att kunna eller vilja betala sina framtida betalningsskyldigheter till verksamhetsutövaren.

4.7. Beställaren lovar verksamhetsutövaren att de erbjudanden och försäljning av produkterna (varorna) och de tillhandahållna tjänsterna via sina internetsidor kommer att säkerställas i enlighet med allmänt bindande lagstiftning, inklusive regler inom området för konsumentskydd och det inklusive korrekt fullgörande av deras juridiska och avtalsenliga skyldigheter gentemot alla beställarens kunder.

5. Verksamhetsutövarens ersättning

5.1. För visandet av den överlämnade produktinformationen på webbsidan betalar beställaren en ersättning till verksamhetsutövaren för varje klick från användare på produkten som visas på webbsidan (vidare endast "klick"), och det med en summa som fastställts i art. 5.2 i butiksvillkoren.

5.2. I prislistan angiven på internetadressen https://favi.se/partner-dashboard/category-list finns vid tiden för klickandet alltid verksamhetsutövarens minimisumma för ersättning för varje klickande fastställt och visat (vidare endast "minimipris"). Minimipriset visas även alltid inom ramen för informationssystemet. Minimipriset kan under tiden för avtalet om tillhandahållande av tjänster kontinuerligt och automatiskt förändras och det särskilt på grund av anpassning till aktuella förhållanden på marknaden och med syftet att garantera optimal besökstrafik för internetsidans beställare. Beställaren kan i användarkontot ställa in en högre ersättning till verksamhetsutövaren för varje klick (högre ersättning är minimipriset), och det genom att ställa in minimiprisets multipel, vilket kan leda till högre besökssiffror på beställarens internetsidor (art. 9.3). I sådant fall är verksamhetsutövaren berättigad till en sådan höjd ersättning för varje klick.

5.3. Faktorer som avgör uppkomsten av verksamhetsutövarens rätt till ersättning finns angivna i verksamhetsutövarens informationssystem, där beställaren regelbundet kan kontrollera dem. Verksamhetsutövare publicerar för beställaren, inom ramen för informationssystemet det genomsnittliga priset för ett klick under den av beställaren valda tidsperioden. Efter slutet av varje kalendermånad skickar verksamhetsutövaren till beställaren en räkning på sina ersättningar för den föregående kalendermånaden i enlighet med hur denna ersättning registrerats i informationssystemet. Detta påverkar inte bestämmelserna i art. 5.4 och art. 5.5 i affärsvillkoren. Parterna är överens om att beställaren kan invända mot verksamhetsutövarens ersättningsredovisning inom trettio (30) dagar efter mottagandet av redovisningen.

5.4. Verksamhetsutövaren kan när som helst kräva betalning av ett förskott på sin ersättning enligt avtalet om tillhandahållande av tjänster.

5.5. Verksamhetsutövarens samlade ersättning betalas vanligen månatligen och då kontantlöst till verksamhetsutövarens konto tio (10) dagar efter utställandet av fakturan för den föregående perioden. Verksamhetsutövaren kan dock när som helst (d.v.s. utan förfallodag eller oberoende av förfallodagen för den eventuella faktura som operatören utfärdat) kräva att beställaren betalar den ersättning som verksamhetsutövaren redan har blivit berättigad till enligt avtalet om tillhandahållande av tjänster. Detta påverkar inte bestämmelserna i art. 5.4 i affärsvillkoren.

5.6. Information gällande betalningen inklusive verksamhetsutövarens kontonummer och referensnummer erhåller beställaren i betalningsinstruktionerna, som visas inom ramen för användarkontot eller så skickas det med e-post till beställarens adress. Beställaren är skyldig att göra betalningarna i enlighet med dessa villkor och tillsammans med betalningens referensnummer.

5.7. Verksamhetsutövaren är betalare av mervärdesskatten (vidare endast "MOMS") och till varje belopp kommer MOMS att läggas till i enlighet med allmän bindande lagstiftning.

5.8. Vid kontantlös betalning av ersättningarna till verksamhetsutövaren är det beställarens skyldighet att betala ersättningen uppfylld i det ögonblick då den vederbörliga summan satts in på verksamhetsutövarens konto.

5.9. Om beställaren är försenad med betalningen av verksamhetsutövarens ersättning ger detta verksamhetsutövaren rätt till att ta ut en förseningsränta på 0,03 % av skuldbeloppet per förseningsdag.

5.10. Om beställaren är försenad med betalningen av verksamhetsutövarens ersättning har verksamhetsutövaren rätt att avbryta uppfyllandet av alla sina skyldigheter gentemot beställaren och det tills beställaren uppfyllt sina åtaganden.

5.11. Om beställaren inte betalar verksamhetsutövarens ersättning kan information om beställaren lämnas vidare till tredje part för skuldhantering eller indrivning.

6. Information från systemet Google Analytics

6.1. Beställaren kan med hjälp av sitt användarkonto i informationssystemet aktivera funktionen "automatisk sortering av produkter enligt omvandling", vilket tillgängliggör information om besöksstatistik på användarens webbsidor från verksamhetsutövarens system Google Analytics (vidare endast "information om besöksstatistik"). Sådana genomförda inställningar kan beställaren ändra när som helst och på så sätt avsluta verksamhetsutövarens tillgänglighet till information om besöksstatistik.

6.2. Verksamhetsutövaren förbinder sig att:

6.2.1. hen inte kommer att lämna ut information om besöksstatistiken till tredje person;

6.2.2. information om besöksstatistiken av verkställaren uteslutande kommer att användas för att effektivisera sorteringen av beställarens produkter på webbsidorna och det endast i den utsträckning som är nödvändigt för att uppfylla detta ändamål;

6.2.3. information om besöksstatistik endast kommer endast bearbetas automatiskt (maskinellt) av verksamhetsutövaren, samtidigt som verksamhetsutövaren på så sätt inte kommer att bearbeta dem manuellt;

6.2.4. information om besöksstatistik maximalt kommer att vara tillgänglig för verksamhetsutövaren under tiden för avtalet om tillhandahållande av tjänster.

7. Licensavtal

7.1. Beställaren intygar att denne är berättigad att bevilja licens till all överlämnad information om produkterna och deras enskilda element, det vill säga inklusive fotografier av produkterna och andra underlag som tillhör produkterna vilka omfattas av upphovsmannarätten eller annan rätt gällande immateriella rättigheter (vidare gemensamt endast som "tillgängliga verk").

7.2. Beställaren ger i och med detta verksamhetsutövaren tillstånd att använda dessa verk (licens) och det enligt nedan angivna villkor.

7.3. Licensen till de tillgängliggjorda verken inkluderar rätten till att använda och presentera de tillgängliggjorda verken för allmänheten (särskilt med hjälp av internet) kostnadsfritt och det med obegränsad geografisk omfattning. De tillgängliga verken kan användas av verksamhetsutövaren i reklam eller inom ramen för marknadsföring och dessutom kan verksamhetsutövaren tillhandahålla de tillgängliggjorda verkens underlicenser till tredje person. Licens till de tillgängliggjorda verken ges under en obegränsad tid (d.v.s. även efter giltigheten av avtalet om tillhandahållande av tjänster löpt ut).

7.4. Verksamhetsutövaren förbinder sig att inte tillhandahålla tredje person tillträde till beställarens dataflöde.

8. Tjänsternas användning

8.1. Beställaren noterar att verksamhetsutövaren inte bär ansvar för inställningar utförda av beställaren i användarkontot.

8.2. Beställaren får inom ramen för tjänsterna inte använda mekanismer, verktyg, programutrustning eller metoder som har eller kan ha negativ inverkan på verksamhetsutövarens eller andra internetanvändares användning av utrustningar eller internetsäkerhet.

8.3. Beställaren får inte vidta åtgärder som leder till att användningen av verksamhetsutövarens server förhindras eller begränsas eller vidta andra ingrepp på denna server, tredje person får heller inte vara behjälplig vid sådan verksamhet. Beställaren får inte använda användarkontot på ett sätt som onödigt begränsar verksamhetsutövarens andra kunders användande av tjänsterna eller på annat sätt oproportionerligt begränsa verksamhetsutövaren. Beställaren får med automatiserade krav inte heller belasta den av verksamhetsutövarens servrar där tjänsten används.

9. Information enligt förordning 2019/1150

9.1. Verksamhetsutövaren använder särskilt följande ytterligare distributionskanaler och eventuella medföljande program, med hjälp av vilka verksamhetsutövaren marknadsför produkterna (varorna) som erbjuds av beställaren: systemen PPC-reklam, visning av reklam online, sociala media hanterade av tredje part samt emailing (direkt marknadsföring via elektronisk post).

9.2. Butiksvillkorens påverkan på beställarens immateriella rättigheter och dennes kontroll över dessa rättigheter korrigeras av art. 7 i butiksvillkoren. Rätten att utöva upphovsmannarätt till de tillgängliga verken berörs inte av avtalet för tillhandahållande av tjänster.

9.3. För bestämmandet av erbjudandenas följdordning på webbsidan är en kombination av två (2) grundläggande (faktorer) avgörande (2) och det användarnas kvalitativa bedömning av produkterna (varorna) som erbjuds av beställaren inom ramen för tjänsterna och verksamhetsutövarens ersättningsbelopp per klick, inställt av beställaren inom ramen för användarkontot (art. 5.2). Användarnas kvalitativa uppfattning om beställarens erbjudna produkt inom ramen för tjänsten uttrycks genom användarnas intresse för produkten, som utgår från mängden klick på en sådan produkt, produktens popularitet bland användarna, produktens pris, produktens lagertillgång, hur snabbt produkten levereras av beställaren samt andra parametrar. Om produkten som erbjuds av beställaren har en högre kvalitet innebär det en bättre placering i webbsidans produktkatalog. En högre ersättning till verksamhetsutövaren inställd av beställaren inom ramen för användarkontot (art. 5.2) innebär en bättre placering i produktkatalogen på webbsidan. Verksamhetsutövaren erbjuder på så sätt en möjlighet att påverka produktens placering mot direkt betalning inom ramen för tjänsten.

9.4. Verksamhetsutövaren erbjuder inte konsumenterna några ytterligare varor eller tjänster i enlighet med art. 6 förordning 2019/1150.

9.5. Varken verksamhetsutövaren själv eller någon av denna styrda företagsanvändare erbjuder på sina webbsidor sådana tjänster som erbjuds av beställaren vilket innebär att det inte inträffar någon särbehandling i enlighet med art. 7 förordning 2019/1150.

9.6. Med hänsyn till tjänsternas karaktär kommer beställaren inte ha tillgång till information tillhandahållen eller skapad av beställaren, som verksamhetsutövaren bevarar efter att avtalet om tillhandahållande av tjänster avslutats och det med undantag för räkenskaper. Med hänsyn till tjänsternas karaktär har beställaren inte tillgång till personliga eller andra uppgifter som användarna tillhandahållit i syftet för att använda tjänsterna eller som genereras vid tillhandahållandet av tjänsterna.

9.7. Verksamhetsutövaren har tillgång till personliga eller andra uppgifter som användarna tillhandahållit i syftet för att använda tjänsterna eller som genereras vid tillhandahållandet av tjänsterna Konkret har verksamhetsutövaren tillgång till e-postadresser och namnen på de användare som anmält sig till mottagande av nyheter på webbsidorna samt tillgång till information om användningen av dessa adresser i marknadsföringssyfte. Verksamhetsutövaren erhåller dessa uppgifter oberoende av dennes förhållande till beställaren (genom insamlandet på webbsidan). De i förra meningen angivna uppgifterna delas med tredje part eftersom det är nödvändigt för att verksamhetsutövaren ska kunna säkerställa marknadsföringstjänster åt dessa personer. Beställaren har åtkomst till sina identifikationsuppgifter, som denna sparat i informationssystemet, vidare har beställaren inom rammen för informationssystemet tillgång till statistik för fakturering av tjänsterna.

9.8. Verksamhetsutövaren begränsar inte beställarens möjligheter att erbjuda samma produkter (varor) eller tjänster till konsumenter (användare) under olika villkor och med andra medel än med hjälp av tjänsterna.

9.9. Verksamhetsutövarens kostnadsfria och lättillgängliga system för enkel hantering av kunders klagomål enligt definitionen i art. 11 förordning 2019/1150 finns på internetadressen https://help.favionline.com. PÅ dessa internetsidor är det även möjligt att finna information om tillgång till verksamhetsutövarens interna system för hantering av klagomål, samtidigt som denna information utgör en integrerad del av dessa villkor. Med hjälp av verksamhetsutövarens interna system för hantering av klagomål kan beställaren lämna in klagomål gällande följande frågor:

9.9.1. verksamhetsutövarens påstått bristande av uppfyllandet av skyldigheter fastställda i förordning 2019/1150 gentemot beställaren;

9.9.2. tekniska problem som direkt hör samman med tillhandahållandet av tjänsterna och som berör beställaren;

9.9.3. verksamhetsutövarens åtgärder eller beteende som är direkt relaterat till tillhandahållandet av tjänster och som rör beställaren.

10. Avtalsparternas övriga skyldigheter och rättigheter

10.1. Avtalsparternas rättigheter och skyldigheter med hänsyn till verksamhetsutövarens ansvar för brister i tjänsterna regleras av relevanta allmänt bindande rättsliga bestämmelser och det konkret bestämmelserna § 1914 och följande i civillagen. Operatören är ansvarig gentemot kunden endast för en avsiktlig överträdelse av lagliga skyldigheter. Beställaren kan åberopa sina rättigheter som härrör från verksamhetsutövarens ansvar för brister i tjänsterna hos verksamhetsutövaren, då särskilt på adressen för dennes säte.

10.2. Beställaren noterar även att verksamhetsutövaren inte bär ansvar för beställarens datanäts funktion, det offentliga datanätets funktion, funktionen för beställarens programvaruutrustning, för tillståndet i beställarens programvaruutrustning, för beställarens säkerhetskopiering och för eventuella tredje personers ingrepp i beställarens programvaruutrustning.

10.3. Om det uppstår skador på beställarens sida i samband med verksamhetsutövarens ansvar för brister i tjänsterna, om det inte rör sig om skador som orsakats av verksamhetsutövaren avsiktligen eller genom grov försumlighet, har avtalsparterna kommit överens med hänsyn till villkoren för tillhandahållande av tjänsterna att begränsa ersättningen av dessa eventuella skador som uppstått för beställaren så att den totala skadeersättningen, inklusive utebliven inkomst är begränsad till halva ersättningen betalad av beställaren för utnyttjandet av tjänsterna under den senaste månaden innan händelsen som ledde till uppkomsten av skadorna på beställarens sida inträffade. De avtalsslutande parterna konstaterar, med hänsyn alla omständigheter gällande slutandet av avtalet om tillhandahållande av tjänster, att den totala förutsebara skadan, inklusive utebliven inkomst som på grund av brister skulle kunna uppstå för beställaren, maximalt kan uppgå till en summa på hälften av den ersättning som beställaren betalat för de utnyttjade tjänsterna under den senaste månaden innan den händelse som ledde till uppkomsten av skador på beställarens sida uppstod.

10.4. Beställaren godkänner användandet av sina anonymiserade data, lagrade inom ramen för tjänsten, för analytiska ändamål och det även efter avtalet om tillhandahållande av tjänster upphört att gälla.

10.5. Sin informationsskyldighet gentemot beställaren, som är en fysisk person, i enlighet med art. 13 i Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och upphävande av direktivet 95/46/ES (allmänna dataskyddsförordningen) (vidare endast "GDPR-direktivet") vilken sammanfaller med bearbetningen av beställarens personuppgifter med syfte att uppfylla avtalet om tillhandahållande av tjänster, för att kunna förhandla fram detta avtal och för fullgörande av sina offentliga skyldigheter, uppfyller verksamhetsutövaren med hjälp av ett särskilt dokument.

10.6. I händelse av att parterna samarbetar för att bestämma kundnöjdhet regleras parternas rättigheter och skyldigheter vid behandling av kunders personuppgifter enligt avtalet om behandling av personuppgifter i enlighet med artikel 28 stycke 3 och stycke 4.3 och 28.4 i allmänna dataskyddsförordningen, som utgör bilaga 1 och är en integrerad del av dessa villkor.

11. Skickande av kommersiella meddelanden och lagring av kakor

11.1. Beställaren godkänner i enlighet med bestämmelsen § 7 stycke 2 lag nr. 480/2004 i lagsamlingen, om vissa av informationssamhällets tjänster och om ändringen av vissa lagar (lagen om vissa av informationssamhällets tjänster), med senaste ändringar, skickandet av information och kommersiella meddelanden från verksamhetsutövarens sida, som gäller tjänsterna eller verksamhetsutövarens företag till beställarens adress och skickandet av kommersiella meddelanden för tredje part till beställarens adress.

11.2. Verksamhetsutövaren uppfyller sina rättsliga skyldigheter i samband med eventuell lagring av kakor på beställarens enheter via ett separat dokument.

12. Löptiden för avtalet om tillhandahållande av tjänster

12.1. Avtalet om tillhandahållande av tjänster träder i kraft när det sluts.

12.2. Avtal om tillhandahållande av tjänster sluts på en obestämd tid och kan sägas upp av vilket orsak som helst utan att någon av avtalsparterna behöver uppge något skäl. Uppsägningstiden är trettio (30) dagar och börjar räknas vid leveransen av den andra avtalspartens uppsägning.

12.3. Om beställaren inte uppfyller någon av sina skyldigheter i avtalet om tillhandahållande av tjänster (inklusive butiksvillkoren) eller i de allmänna bindande rättsliga föreskrifterna kan verksamhetsutövaren vid uppfyllandet av villkoren fastställda i förordningen 2019/1150 begränsa tillhandahållandet av tjänsterna och det även då beställaren är försenad med betalningen av verksamhetsutövarens ersättning. Uppsägningstiden är trettio (30) dagar och börjar räknas när beställarens uppsägning levereras. Om inte annat avtalats upphör avtalet om tillhandahållande av tjänster vid tidpunkten då uppsägningstiden löper ut.

12.4. Beställaren noterar att vid en uppsägning av avtalet om tillhandahållande av tjänster kan det ske ett avlägsnande av all information inlagd av beställaren eller verksamhetsutövaren för kunder inom ramen för tjänsten.

13. Leverans

13.1. Om inte annat avtalats är skickas all korrespondens gällande rättsliga förhandlingar relaterade till avtalet om tillhandahållande av tjänster skriftligen eller med e-post. Beställaren får försändelser skickade till sin adress, det vill säga adressen angiven i dennes användarkonto.

13.2. Försändelsen anses levererad, vid skickande med e-post, i det ögonblick då den tas emot på servern för inkommande post.

14. Avslutande bestämmelser

14.1. Om förhållande som är relaterade till användning av webbsidor eller rättsligt förhållande för upprättande av avtal om tillhandahållande av tjänster omfattar internationella (utländska) element är parterna överens om att förhållandet regleras av tjeckisk lag, framför allt civillagen. Med hänsyn till förhållandet mellan verksamhetsutövaren och beställaren kommer man att:

14.1.1. utesluta användande av bibehållen affärspraxis i enlighet med bestämmelse § 558 stycke.2 i civillagen;

14.1.2. utesluta användningen av bestämmelserna § 557, § 1748, § 1799 och § 1800 i handelslagen.

14.2. Avtalsparterna har kommit överens om att Tjeckiens domstolars kompetens och behörighet ska gälla. För beslut i tvister om rättigheter och skyldigheter som uppstått ur avtalet om tillhandahållande av tjänster eller i samband med fall gällande materiell behörighet är den första instansens tingsrätt Tingsrätten i Prag Öst och vad det gäller materiell behörighet är den första instansens länsrätt Regiondomstolen i Prag.

14.3. Om någon av avtalsvillkorens bestämmelser är eller blir ogiltiga eller verkningslösa ersätts dessa ogiltiga villkor med de villkor vars innehåll mest liknar de ogiltiga bestämmelserna. Om en bestämmelse förklaras vara ogiltig eller overksam berör det inte övriga bestämmelsers giltighet.

14.4. Verksamhetsutövaren har rätt att överlåta rättigheter och skyldigheter från avtalet om tillhandahållande av tjänster till tredje person som beställaren godkänner.

Bilaga nr 1 Affärsvillkor - Säkerställning av kundnöjdhet - avtal om behandling av personuppgifter

1. Parterna är i ett avtalsförhållande angående verksamhetsutövarens säkerställande av fastställande av kundnöjdhet för beställaren (nedan kallat "avtalsförhållandet i fråga"). På grund av det faktum att personuppgifter kommer att behandlas av verksamhetsutövaren på grundval av beställarens instruktioner, på grundval av de avtalsförhållanden som är aktuella, godkänner beställaren denne verksamhetsutövare i enlighet med förordningen om behandling av personuppgifter, under de villkor som angivs nedan.

2. Beställaren har inte utsett något dataskyddsombud.

3. Personuppgifter kommer att behandlas av verksamhetsutövaren under avtalstiden. Personuppgifter kommer att behandlas med hjälp av automatiska eller manuella förfaranden som består av registrering, lagring, hämtning eller radering av personuppgifter.

4. Syftet med personuppgiftsbehandlingen är att skicka affärsmeddelanden för att fastställa kundnöjdhet. De typer av personuppgifter som behandlas av verksamhetsutövaren är: E-postadress och information relaterad till skickade meddelanden. Kategorin för uppgiftssubjekt är: beställarens kunder.

5. Verksamhetsutövaren kommer att behandla personuppgifter endast på grundval av dokumenterade instruktioner från beställaren, inklusive instruktioner om överföring av personuppgifter till ett tredjeland eller internationell organisation, såvida inte sådan behandling redan krävs enligt unionslagstiftningen eller medlemsstatens lagstiftning som gäller för den verksamhetsutövaren; i ett sådant fall ska verksamhetsutövaren informera beställaren om dessa rättsliga krav innan behandlingen, om inte sådan lagstiftning förbjuder sådan information av viktiga skäl av allmänt intresse. Beställarens instruktioner kan också ingå i detta avtal eller inom de aktuella avtalsförhållandena.

6. Om inte annat uttryckligen avtalats med den verksamhetsutövaren ska verksamhetsutövaren inte ha tillgång till information som är en särskild kategori av personuppgifter i den mening som avses i art. 9 i förordningen, d.v.s. personuppgifter som anger ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religion eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackföreningar, är genetiska eller biometriska uppgifter eller uppgifter om en fysisk persons hälsotillstånd eller sexualliv eller sexuella läggning.

7. Behandlingen av personuppgifter sker automatiskt eller manuellt och det under tiden för under de aktuella avtalsförhållandena. Vid uppsägning av detta avtal är verksamhetsutövaren skyldig att radera alla personuppgifter som denna förvarar enligt detta avtal (vilket är en instruktion från beställaren), såvida inte generellt bindande lagstiftning kräver ytterligare lagring av de aktuella personuppgifterna.

8. Verksamhetsutövaren åtar sig att vidta åtgärder, i den utsträckning som föreskrivs i allmänt bindande rättsliga föreskrifter, för att förhindra obehörig eller oavsiktlig tillgång till personuppgifter, deras ändring, förstörelse eller förlust, obehöriga överföringar, deras andra obehöriga behandling, samt annat missbruk av personuppgifter. Med hänsyn tagen till teknik, kostnaderna för utförandet, arten, omfattningen, sammanhanget och syftet med behandlingen av personuppgifterna samt de olika troliga och varierande riskerna för individers rättigheter och friheter ska verksamhetsutövaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa en säkerhetsnivå för personuppgifter som står i proportion till risken.

9. Beställaren noterar och samtycker till att han bär det fulla ansvaret för de säkerhetsrisker som är förknippade med underlåtenhet att genomföra tekniska åtgärder som verksamhetsutövaren rekommenderar under detta avtal för att säkra personuppgifter.

10. Verksamhetsutövaren kommer inte att involvera någon annan ytterligare behandlare utan föregående specifikt eller allmänt skriftligt tillstånd från beställaren. Beställaren samtycker härmed till att andra behandlare deltar i verksamhetsutövarens behandling av personuppgifter, särskilt personer som säkerställer att verksamhetsutövarens skyldigheter uppfylls enligt de aktuella avtalsförhållandena, särskilt när de skickar affärsmeddelanden eller lagrar data. Verksamhetsutövaren ska informera kunden om alla avsedda ändringar gällande användande av andra behandlare eller deras ersättning och därmed ge beställaren möjlighet att invända mot dessa ändringar. Om verksamhetsutövaren involverar en ytterligare behandlare av personuppgifter för att i beställarens namn utföra vissa aktiviteter rörande behandling av personuppgifter för beställarens räkning, måste baserats på samma dataskyddsförpliktelser som finns angivna i avtalet, särskilt tillhandahållandet av tillräckliga garantier vad det gäller vidtagandet av lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att behandlingen av personuppgifter ska uppfylla kraven i förordningen.

11. Verksamhetsutövaren är skyldig att ta hänsyn till den behandlade personuppgifternas karaktär. Verksamhetsutövaren ska om möjligt hjälpa kunden genom lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att uppfylla beställarens skyldigheter att reagera på begäran om utövande av subjektets rättigheter enligt kapitel III Förordning och det på kundens bekostnad. Begäran om utövande av uppgiftssubjektets rättigheter gentemot verksamhetsutövaren ska av verksamhetsutövaren utan onödigt dröjsmål överföras till beställaren.

12. Verksamhetsutövaren förbinder sig att iaktta tystnadsplikt gällande behandlingen av personuppgifter. Verksamhetsutövaren åtar sig att säkerställa tystnadsplikten för behandlingen av personuppgifter från sina anställda och andra personer som arbetar med personuppgifter.

13. Verksamhetsutövaren kommer att hjälpa beställaren att säkerställa att de skyldigheter som anges i art. 32 till 36 i förordningen efterlevs, med beaktande av behandlingen av personuppgifter och information som är tillgänglig för verksamhetsutövare och på kundens bekostnad.

14. Verksamhetsutövaren åtar sig att för på beställarens bekostnad för beställaren tillhandahålla all information som är nödvändig för att bevisa att de skyldigheter som anges i detta kontrakt har uppfyllts, och att tillhandahålla personuppgiftsrevisioner, inklusive inspektioner utförda av beställaren eller annan revisor, som auktoriserats av beställaren och bidra till dessa revisioner och inklusive att uppmärksamma beställaren om att denna brytare mot allmänt bindande bestämmelser för skydd av personuppgifter.

15. Beställaren är skyldig att behandla personuppgifter i enlighet med bestämmelserna inom området för skydd av personuppgifter, inklusive att säkerställa en lämplig rättslig grund för behandling av personuppgifter. I händelse av att verksamhetsutövaren drabbas av skada i samband med beställarens olagliga beteende inom personuppgiftsskydd (inklusive offentliga sanktioner eller utgifter och kostnader för verksamhetsutövaren i samband med denna överträdelse) är kunden skyldig att ersätta dessa skador trettio (30) efter att de uppstått.

16. I händelse av att skada uppstår på beställarens sida i samband med verksamhetsutövarens ansvar enligt detta avtal, såvida inte skadan orsakas av verksamhetsutövaren avsiktligt eller av grov vårdslöshet, har parterna kommit överens om villkoren i detta avtal för att begränsa ersättningen för eventuella skador som uppkommit för beställaren (inklusive skador som uppstått som resultat av administrativa sanktioner) så att den totala ersättningen för skadorna begränsas till det belopp som beställaren faktiskt betalat till verksamhetsutövaren för de senaste två månaderna innan sådan skada inträffade. De avtalsslutande parterna uppger, med beaktande av alla omständigheter i samband med ingåendet av detta avtal, att den totala förutsebara skadan (inklusive skada orsakad av administrativa sanktioner) som beställaren kan ådra sig till följd av att verksamhetsutövaren bryter mot detta avtal inte får överstiga det belopp som kunden faktiskt betalat två månader innan sådan skada uppstår.

17. Detta avtal träder i kraft och börjar gälla dagen för dess ingående. Detta avtal ingås under tiden för att de aktuella avtalsförhållandena gäller. Om alla avtalsförhållanden i fråga upphör (av någon anledning) upphör detta avtal också.

18. Detta kontrakt, liksom de rättigheter och skyldigheter som följer av detta kontrakt eller i samband med det, regleras av tjeckisk lag. Detta avtal får endast ändras genom skriftlig överenskommelse mellan parterna, under förutsättning att ändringen av detta kontrakt i en mindre strikt form utesluts.

I Prag den 14.2.2023

FAVI a.s.

Allmänna villkor för webbplatsen FAVI.se

1. Inledande bestämmelser

1.1. Dessa villkor (vidare endast "affärsvillkor") reglerar i enlighet med bestämmelserna i § 1751 punkt 1 lag nr. 89/2012, civillagen med ändringar (vidare endast "civillagen"), ömsesidiga rättigheter och skyldigheter mellan företaget FAVI a.s., med säte Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1, reg. nr.: 048 57 402, registrerat i handelsregistret som förs av kommundomstolen i Prag, avsnitt B, bilaga 28244 (vidare endast "leverantören") och tredje parter (vidare endast "användare") vilka härrör från tjänsteavtal (vidare endast "tjänsteavtal") ingångna via webbplatsen som finns på / (vidare endast "webbplats").

1.2. Rättigheter och skyldigheter mellan leverantören och användaren regleras vidare av diskussionsreglerna som utgör bilaga nr. 1 i affärsvillkoren. Affärsvillkoren och diskussionsreglerna är en del av tjänsteavtalet.

1.3. Tjänsteavtalet och affärsvillkoren anges på svenska.

1.4. I enlighet med civillagens bestämmelser i § 1752 samtycker avtalsparterna till att leverantören efter eget gottfinnande och i rimlig omfattning kan ändra affärsvillkoren. Användaren meddelas alltid om ändringar i affärsvillkoren. Användaren kan avvisa ändringar i affärsvillkoren och i sådana fall skriftligen säga upp tjänsteavtalet inom uppsägningsperioden som är en (1) månad.

1.5. Genom att godkänna den nya versionen av villkoren upphör de tidigare villkoren att gälla och den nya versionen av villkoren blir en integrerad del av tjänsteavtalet.

2. Ingående av tjänsteavtal

2.1. Det är användaren som påbörjar ingåendet av ett tjänsteavtal genom att fylla i uppgifterna i registreringsformuläret på webbplatsen och skicka dessa uppgifter till leverantören genom att klicka på knappen "Registrera" (vidare endast "beställning"). De uppgifter som anges av användaren vid beställningen anses vara sanningsenliga med hänseende till affärsvillkoren.

2.2. Efter att leverantören tar emot beställningen ges användaren möjligheten att logga in på sitt konto (vidare endast "acceptans"). Bestämmelserna civillagen § 1740 punk. 3 tillämpas inte. Tjänsteavtalet är ingånget efter att användare har accepterat.

2.3. Användaren samtycker till att leverantören kan påbörja tillhandahållandet av tjänster enligt tjänsteavtalet omedelbart efter att det har ingåtts, och det även innan den lagstadgade perioden för uppsägning av tjänsteavtalet har löpt ut.

2.4. Användaren bekräftar att leverantören är inte skyldig att ingå ett tjänsteavtal (avvisa användarens registrering) och det gäller i synnerhet för personer som tidigare väsentligt har brutit mot avtalet (inklusive affärsvillkoren).

2.5. Användaren samtycker till användningen av distanskommunikation vid ingående av tjänsteavtalet. Kostnader som användaren ådrar sig vid distanskommunikation i samband med ingåendet av tjänsteavtalet (t.ex. kostnad för internetuppkoppling) bärs av användaren. Denna kommunikation är belagd med standardavgifter.

3. Användarkonto

3.1. Användaren får åtkomst till användargränssnittet genom att registrera sig på webbplatsen. Användaren kan via användargränssnittet hantera sina uppgifter, lägga till och ta bort personuppgifter och hantera dessa, posta och ta bort poster eller annan information och hantera dessa, samt ladda upp bilder och ljudinspelningar och hantera dessa (vidare endast "användarkonto").

3.2. Användargränssnittet aktiveras i samband med att användaren registrerar sig på webbplatsen (användaren fyller i obligatoriska uppgifter).

3.3. Användaren är skyldig att ange korrekta och sanningsenliga uppgifter vid registreringen. Användaren är skyldig att hålla sina personuppgifter uppdaterade för kontot. Leverantören förutsätter att uppgifterna som användaren anger är riktiga. Varje användaren kan endast ha ett användarkonto.

3.4. Åtkomst till kontot skyddas av användarnamn och lösenord. Användaren samtycker till att inloggningsuppgifterna kan användas för inloggning på andra webbplatser som drivs av leverantören. Användaren är skyldig att hålla inloggningsuppgifterna konfidentiella och bekräftar att leverantören inte bär något ansvar om detta inte efterföljs.

3.5. Leverantören kan blockera användarens konto om användaren inte uppfyller skyldigheterna som härrör från tjänsteavtalet.

4. Tjänstevillkor

4.1. Användaren har rätt att komma åt sitt konto baserat på tjänsteavtalet. Användaren kan via användargränssnittet hantera sina uppgifter, lägga till och ta bort personuppgifter och hantera dessa, posta och ta bort poster eller annan information och hantera dessa, samt ladda upp bilder och ljudinspelningar och hantera dessa, användaren kan även kommunicera med andra personer via sitt konto via kanaler som anges (vidare endast "tjänst").

4.2. Leverantören är inte skyldig att tillhandahålla tjänsten i händelse att detta förhindras genom problem orsakade av användaren eller från andra personer. Leverantören är i synnerhet inte skyldig att tillhandahålla tjänsten vid elavbrott, fel i datanätet eller andra fel orsakade av tredje part eller force majeure.

4.3. Avbrott, tillfälliga begränsningar eller försämrad kvalitet kan förekomma vid tillhandahållandet av tjänster.

4.4. Alla rekommendationer och information som visas i tjänsten och på webbplatsen är av icke-bindande karaktär och detta bekräftas av användaren. Användaren ska alltid kontakta en professionell rådgivare innan användning av sådana rekommendationer och information.

5. Använda tjänsten

5.1. Användaren får inom ramen för tjänsten inte lagra eller sprida information vars innehåll strider mot allmänt bindande lagbestämmelser som gäller i Tjeckien eller i andra länder där tjänsten är tillgänglig, särskilt innehåll vars offentliggörande:

5.1.1. strider mot upphovsrätten eller tredje parts upphovsrätt,

5.1.2. strider mot skyddsrättigheter för tredje part,

5.1.3. strider mot rättsliga normer som syftar till att skydda mot hat av folkgrupp, etnisk grupp, ras, religion, klass eller annat begränsande av människors rättigheter och frihet.

5.2. Användaren bekräftar att leverantören inte ansvarar för inställningar gjorda av användaren på kontot.

5.3. Användaren får inte skicka ut oönskade affärsmeddelanden inom ramen för tjänsten. Användaren får inom ramen för tjänsten inte skicka ut information som påfallande påminner om tjänster eller applikationer från tredje part, i syfte att förvirra eller vilseleda andra användare (nätfiske). Användaren får inte sprida virus.

5.4. Användaren får inom ramen för tjänsten inte använda mekanismer, verktyg, program eller metoder som har eller kan ha negativ effekt på driften av leverantörens utrustning, säkerheten på internet eller andra användares säkerhet.

5.5. Användaren får inte utföra aktiviteter som syftar till att inaktivera eller begränsa driften av leverantörens server som används för tjänsten, eller utföra andra attacker mot denna server eller hjälpa tredje part med sådana aktiviteter. Användaren får inte använda kontot eller tjänsten på ett sätt som orimligt begränsar användningen av tjänsten för leverantörens andra kunder eller som på annat sätt orimligt begränsar leverantören. Användaren får i synnerhet inte belasta leverantörens server som används för tjänsten med automatiserade förfrågningar.

5.6. Användaren bekräftar att leverantören inte har något ansvar för innehållet i information som lagras av användaren, enligt bestämmelserna i § 5 lag nr. 480/2004 om vissa av informationssamhällets tjänster och om ändring av vissa lagar (lagen om vissa av informationssamhällets tjänster), i dess ändrade lydelse. Användaren bekräftar också att leverantören inte ansvarar för olagliga handlingar som begås av användaren.

5.7. Leverantören har rätt att (men är inte skyldig) preventivt kontrollera information som lagras eller sprids av användaren inom ramen för tjänsten. I händelse av att innehållet i denna information kan bryta mot affärsvillkoren, allmänt bindande lagstiftning eller god moral, har leverantören rätt att ta bort denna information eller förhindra spridning av den, och dessutom har leverantören rätt att dra sig ur tjänsteavtalet. I händelse av att någon tredje part utövar rättigheter gentemot leverantören i samband med lagring eller spridning av information som lagras eller sprids av användaren inom ramen för tjänsten, har leverantören rätt att omedelbart ta bort informationen som lagras eller sprids av användaren inom denna tjänst.

5.8. I händelse av att någon tredje part utövar rättigheter gentemot leverantören i samband med fullgörande av tjänsteavtalet, förbinder sig användaren att utan dröjsmål överlämna alla dokument och styrkande handlingar som är nödvändiga för att föra en framgångsrik tvist med denna tredje part. Om en sådan tredje part hävdar att lagring eller spridning av information som lagras eller sprids av användaren inom tjänsten bryter mot personens rättigheter, särskilt upphovsrätten, eller om illojal konkurrens uppstod, åtar sig användaren att ersätta leverantören alla kostnader som leverantören har haft i samband med en tvist med en sådan tredje part.

5.9. Användaren bekräftar att texter, bilder, grafiska verk och annat material som finns på webbplatsen eller som är tillgängligt inom ramen för tjänsten kan vara upphovsrättsskyddade, enskilt och/eller i sin helhet (vidare endast "upphovsrättsskyddat verk"). Databaser som finns på webbplatsen eller som är tillgängliga inom ramen för tjänsten skyddas av en särskild rättighet som tillhör skaparen av databasen. Såvida inget annat har avtalats skriftligen med leverantören, kan legitim användning av upphovsrättsverk endast ske i den utsträckning och på det sätt som anges i tillämplig lag. I synnerhet får användaren inte använda upphovsrättsskyddade verk genom reproduktion (kopiering) för direkt eller indirekt ekonomiskt eller kommersiellt syfte, de får heller inte användas i form av distribution, utlåning, utställning eller kommunicering av verket till allmänheten ( inklusive kommunikation till allmänheten via internet).

6. Licensavtal

6.1. I händelse att användaren inom ramen av tjänsten lagrar eller sprider information (immateriella tillgångar) som är föremål för skydd av någon av de immateriella rättigheterna (vidare endast "verk"), beviljar användaren leverantören att kostnadsfritt använda sådana verk (licens) enligt villkoren nedan. Detta påverkar inte bestämmelserna i artikel. 5.1 i affärsvillkoren.

6.2. Licensen för verket tillhandahålls för alla typer av användning (inklusive kommunikation av verket till allmänheten via internet), i obegränsad kvantitet och platsomfång. Leverantören kan tillhandahålla tillståndet som ingår i licensen till tredje part i sin fullhet eller delvis (underlicens). Leverantören har rätt att tilldela licensen för verket till tredje part. Leverantören förvärvar licensen för verket i det ögonblick det lagras eller delas inom ramen för tjänsten. Licensen ges för en period av sjuttio (70) dagar från ögonblicket verket lagras eller sprids inom ramen för tjänsten. Leverantören är inte skyldig att använda licensen.

6.3. Leverantören har rätt att modifiera, ändra eller bearbeta verket, att inkludera det i en fil och att länka det till en annan skapares arbete (eller datorprogram), samtidigt som ändringar eller bearbetning av verket också kan ske genom tredje part. I händelse att leverantören (eller tredje part som har godkänts av leverantören) gör ändringar i sådant arbete, erhåller leverantören även en licens för detta förändrade arbete. Leverantören har rätt att göra arbetet tillgängligt för allmänheten under sitt företagsnamn. Om det rör sig om ett ej publicerat verk har leverantören rätt att publicera det. Leverantören kommer alltid att visa användarnamnet (nick) för den användare som lagrade verket inom ramen för tjänsten.

6.4. Bestämmelserna i artikel. 6.1 till artikel 6.3 i affärsvillkoren ska i rimlig utsträckning även gälla leverantörens rättighet där användarens bidrag inte omfattas av upphovsrättsskydd.

7. Avtalsparternas ytterligare rättigheter och skyldigheter

7.1. Leverantören kräver inte betalning av deposition eller liknande betalningar.

7.2. Användaren bekräftar att program som utgör webbplatsen är upphovsrättsskyddade. Användaren förbinder sig att inte utföra någon aktivitet som kan göra det möjligt för användaren eller tredje part att störa eller använda datorprogram för vilka leverantören har användarrätt.

7.3. Leverantören är inte bunden av några uppförandekoder i förhållande till användaren i den mening som avses i bestämmelserna i § 1826 punkt 1 e) civillagen.

7.4. Avgörande av konsumentklagomål utanför domstol säkerställer leverantören via en elektronisk kontaktadress (artikel 11.5). Leverantören skickar information om behandlingen av klagomålet till användarens elektroniska adress.

7.5. Den tjeckiska myndigheten för handelsinspektion är ansvarig för avgörande av konsumenttvister utanför domstol som härrör från serviceavtalet. Myndighetens säte är Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, reg. nr. 000 20 869, webbplats: https://adr.coi.cz/cs. Plattformen för behandling av tvister online på webbplatsen http://ec.europa.eu/consumers/odr kan användas för att lösa tvister mellan leverantören och användaren som härrör från tjänsteavtalet.

7.6. Kontaktpunkten är det europeiska konsumentcentret i Tjeckien med säte Štěpánská 567/15, 120 00 Prag 2, webbplats: http://www.evropskyspotrebitel.cz, enligt förordning (EU) nr 524/2013 Europaparlamentet och rådet från den 21 maj 2013 om lösning av konsumenttvister online och om ändring av förordning (EG) nr 2006/2004 och direktiv 2009/22/EG (förordningen om konsumenttvistlösning online).

7.7. Leverantören har rätt att bedriva verksamhet genom en handelslicens. Kontroll av handelslicensen utförs av tillämplig myndighet som kontrollerar handelslicenser. Myndigheten för skydd av personuppgifter övervakar skyddet av personuppgifter. Den tjeckiska handelsinspektionsmyndigheten övervakar i begränsad utsträckning också efterlevnad av lag nr 634/1992, konsumentskyddslagen i dess ändrade lydelse.

7.8. De avtalsslutande parternas rättigheter och skyldigheter beträffande leverantörens ansvar för servicefel regleras av relevanta allmänt bindande rättsliga bestämmelser, särskilt bestämmelserna i § 1914 och efterföljande i civillagen och bestämmelserna i lag nr 634/1992, konsumentskyddslagen i dess ändrade lydelse. Användaren kan utöva de rättigheter som härrör från leverantörens ansvar för fel i tjänsten hos leverantören, särskilt på adressen för leverantörens säte eller via e-post på kontaktadressen (artikel 11.5).

8. Skydd av personuppgifter och lagring av cookies

8.1. Leverantörens informationsskyldigheter relaterade till behandlingen av användarens personuppgifter regleras i ett separat dokument.

8.2. Användaren samtycker till lagring av så kallade cookies på användarens dator. Cookies är små filer som används av leverantören och annonsörer på webbplatsen för att känna igen användarens webbläsare vid kommunikation med tjänsten och de används sedan för vissa funktioner i tjänsten. Om det är möjligt att uppfylla leverantörens skyldigheter enligt avtalet för tillhandahållande av tjänster utan att lagra så kallade cookies på användarens dator, kan användaren när som helst återkalla samtycket enligt första meningen i detta avsnitt.

9. Tjänsteavtalets varaktighet

9.1. Såvida det inte rör sig om ett fall där det inte går att säga upp avtalet är användaren i egenskap av konsument berättigad att återkalla avtalet för tillhandahållande av tjänster inom fjorton (14) dagar efter att tjänsten påbörjades, i enlighet med bestämmelserna i 1829 § 1 civillagen. För att dra sig tillbaka från avtalet kan användaren använda en mall tillhandahållen av leverantören som utgör bilaga nr 2 för affärsvillkoren.

9.2. Tjänsteavtalet träder i kraft när det ingås. Tjänsteavtalet ingås på obestämd tid.

9.3. Användaren kan när som helst avsluta tjänsteavtalet genom att stänga och ta bort sitt användarkonto.

9.4. Leverantören kan säga upp tjänsteavtalet om användaren bryter mot några av sina skyldigheter som härrör från tjänsteavtalet (inklusive affärsvillkor eller diskussionsregler) eller från allmänt bindande lagbestämmelser eller i andra fall. Uppsägning av tjänsteavtalet enligt denna artikel träder i kraft när den levereras till användaren. Såvida inte annat anges i avtalet eller av allmänt bindande rättsliga bestämmelser, ska tjänsteavtalet upphöra när denna uppsägning träder i kraft.

9.5. Uppsägning av tjänsteavtalet påverkar inte licenser som tillhandahålls leverantören enligt artikel 6 i villkoren.

10. Leverans – rättsliga förhandlingar

10.1. Såvida inget annat har avtalats måste all korrespondens som rör rättsliga förfaranden i samband med tjänsteavtalet levereras till den andra parten skriftligen via e-post. Korrespondens levereras till användaren på den elektroniska adress som anges i användarens konto.

10.2. För elektronisk post är meddelandet levererat i det ögonblick meddelandet når servern för inkommande post.

11. Slutbestämmelser

11.1. Om förhållandet som härrör från användningen av webbplatsen eller det juridiska förhållandet som har upprättats genom tjänsteavtalet innehåller ett internationellt (utländskt) element, är parterna överens om att förhållandet regleras av tjeckisk lag, särskilt civillagen. Valet av lag enligt föregående mening berövar inte konsumenten det skydd som ges genom bestämmelserna som inte kan undantas från avtalet och som i avsaknad av lagval annars skulle tillämpas enligt artikel 6 (1) i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 593/2008 från den 17 juni 2008 om tillämplig lag för avtalsförpliktelser (Rom I).

11.2. Om någon bestämmelse i villkoren är ogiltig eller ineffektiv ska den ogiltiga bestämmelsen ersättas med en bestämmelse vars betydelse är så nära som möjligt den ogiltiga bestämmelsen. Om en bestämmelse är ogiltig eller ineffektiv påverkas inte giltigheten av de andra bestämmelserna.

11.3. Användaren samtycker till att leverantören har rätt att överlåta rättigheterna och skyldigheterna enligt tjänsteavtalet till en tredje part.

11.4. Tjänsteavtalet, inklusive affärsvillkoren arkiveras av leverantören i elektronisk form och är inte offentligt tillgängliga.

11.5. Leverantörens e-postadress: bovackert@favi.se.

Prag den 11 maj 2018

FAVI a.s.

Information om behandling av personuppgifter i syfte att fullgöra avtalet

1. Den registeransvariges identitet och kontaktinformation

1.1. Den registeransvarige är företaget FAVI a.s., med säte Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1, reg. nr.: 048 57 402, registrerat i handelsregistret som förs av kommundomstolen i Prag, avsnitt B, bilaga 28244 (vidare endast "registeransvarig").

1.2. Den registeransvariges postadress är följande: Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1, Tjeckien. E-post bovackert@favi.se. Telefon +420 222 362 041.

1.3. Den registeransvarige har inte utsett ett dataskyddsombud.

2. Rättsliga skäl för behandling av personuppgifter

2.1. Det juridiska skälet för behandling av dina personuppgifter är att denna behandling är nödvändig för att fullgöra avtalet mellan dig och den registeransvarige eller för den registeransvarige ska kunna genomföra åtgärder innan ett sådant avtal ingås i den mening som avses i art. 6 punkt 1 b) Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 om skydd för enskilda med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (Allmän dataskyddsförordning) (vidare endast "förordningen").

3. Syfte med behandling av personuppgifter

3.1. Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att fullgöra avtalet mellan dig och den registeransvarige eller att den registeransvarige ska kunna vidta åtgärder innan ett sådant avtal ingås.

3.2. Inget automatiskt individuellt beslut görs av den registeransvarige i den mening som avses i artikel 22 i förordningen.

4. Förvaringstid för personuppgifter

4.1. Dina personuppgifter kommer att behandlas av den registeransvarige så länge som rättigheterna och skyldigheterna i det relevanta avtalet gäller, och under den tid som krävs för arkivering enligt relevanta allmänt bindande rättsliga bestämmelser, men inte längre än den period som anges av allmänt bindande rättsliga bestämmelser.

5. Övriga mottagare av personuppgifter

5.1. Andra mottagare av dina personuppgifter är personer som utgör koncernen tillsammans med den registeransvarige, personer som tillhandahåller marknadsföringstjänster åt den registeransvarige, personer som tillhandahåller drift av marknadsföringsplattformar och personer som tillhandahåller tekniska eller organisatoriska aktiviteter för den registeransvarige i enlighet med den registeransvariges instruktioner (personuppgiftsbehandlare).

5.2. Den registeransvarige har inte för avsikt att överföra dina personuppgifter till ett tredje land (utanför EU) eller till en internationell organisation, förutom till företaget SendGrid, Inc., med säte1801 California Street, Suite 500 Denver, Colorado 80202 och företaget The Rocket Science Group LLC d/b/a MailChimp. Företagen är certifierade enligt Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA i den mening som avses i kommissionens genomförandebeslut (EU) 2016/1250 från den 12 juli 2016 utfärdat i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG om adekvat skyddsnivå tillhandahållen genom Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA.

6. Datasubjektets rättigheter

6.1. Under de villkor som anges i förordningen har du rätt att begära åtkomst till dina personuppgifter från den registeransvarige, rätt att korrigera eller ta bort dina personuppgifter, eller begränsa behandlingen av dem, rätt att motsätta dig behandlingen av dina personuppgifter, och rätt till överföring av dina personuppgifter. Du kan begära detta genom att skicka ett mail till bovackert@favi.se.

6.2. Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter har brutit mot eller bryter mot förordningen har du bland annat rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten.

6.3. Du är inte skyldig att tillhandahålla dina personuppgifter. Tillhandahållandet av dina personuppgifter är ett nödvändigt krav för ingående och genomförande av avtalet och utan tillhandahållande av dina personuppgifter är det inte möjligt att ingå avtalet eller fullgöra det av administratören.

Information om behandling av personuppgifter i syfte att skicka affärsmeddelanden

Företaget FAVI a.s. behandlar dina personuppgifter i syfte att skicka affärsmeddelanden (marknadsföring) grundat på så kallat berättigat intresse. Du kan när som helst invända mot sådan behandling av dina personuppgifter för att inte längre motta affärsmeddelanden. Nedan finner du detaljerad information om behandling av dina personuppgifter, inklusive detaljerad information om berättigat intresse.

1. Den registeransvariges identitet och kontaktinformation

1.1. Den registeransvarige är företaget FAVI a.s., med säte Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1, reg. nr.: 048 57 402, registrerat i handelsregistret som förs av kommundomstolen i Prag, avsnitt B, bilaga 28244 (vidare endast "registeransvarig").

1.2. Den registeransvariges postadress är följande: Vodičkova 710/31, Nové Město, 110 00 Prag 1, Tjeckien. E-post bovackert@favi.se. Telefon +420 222 362 041.

1.3. Den registeransvarige har inte utsett ett dataskyddsombud.

1.4. Denna informationsskyldighet uppfylls i förhållande till personuppgifter som behandlas av den registeransvarige uteslutande i syfte att skicka affärsmeddelanden. Den gäller inte personuppgifter som behandlas för ett annat ändamål och på en annan rättslig grund, för dessa kommer den registeransvariges informationsskyldighet att uppfyllas separat

2. Rättslig grund för behandling av personuppgifter

2.1. Den rättsliga grunden för behandlingen av dina personuppgifter är att sådan behandling är nödvändig för den registeransvariges eller en tredje parts legitima intressen i den mening som avses i artikel 6 punkt 1 f) Europaparlamentets och rådets förordning 2016/679 om skydd för enskilda med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (Allmän dataskyddsförordning) (vidare endast "förordningen").

3. Syfte med behandling av personuppgifter

3.1. Syftet med behandlingen av dina personuppgifter är att skicka affärsmeddelanden till din person i den mening som avses i lag nr 480/2004, om vissa av informationssamhällets tjänster och om ändring av vissa handlingar (lagen om vissa av informationssamhällets tjänster ) med ändringar (vidare kallad "lagen om vissa av informationssamhällets tjänster").

3.2. Inget automatiskt individuellt beslut görs av den registeransvarige i den mening som avses i artikel 22 i förordningen.

4. Den registeransvariges berättigade intressen

4.1. Du använder den registeransvariges tjänst för att få erbjudanden om produkter eller tjänster från tredje part som skickas av den registeransvarige via e-post – affärsmeddelanden. I samband med användningen av tjänsterna gav du den registeransvarige dina personuppgifter och samtycke till att motta affärsmeddelanden (inom ramen för tjänstens affärsvillkor).

4.2. Vid skickande av kommersiell kommunikation följer administratören allmänt bindande lagbestämmelser, särskilt bestämmelserna i § 7 i lagen om vissa av informationssamhällets tjänster.

4.3. I punkt 47 i skälet i förordningen anges bland annat att "behandling av personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål kan betraktas som behandling med berättigat intresse".

4.4. Den registeransvarige har bedömt om det är möjligt att behandla dina personuppgifter i syfte att skicka kommersiell kommunikation, och har också utfört det nödvändiga proportionalitetstestet där dina skyddsintressen jämfördes med den registeransvariges intressen. Den registeransvarige kom fram till slutsatsen att med avseende på ditt tidigare samtycke till att ta emot kommersiell kommunikation och med avseende på att syftet med att använda tjänsterna från din sida är att ta emot kommersiell kommunikation och vidare med avseende på att du när som helst vägra att ta emot ytterligare kommersiell kommunikation, framstår det inte som att dina intressen eller grundläggande rättigheter och friheter som kräver skydd av frivilligt tillhandahållna personuppgifter har företräde framför administratörens legitima intressen av att skicka affärskommunikation.

4.5. Mot bakgrund av ovanstående och även med tanke på att du rimligen kunde förvänta dig att dina personuppgifter behandlas i syfte att skicka affärsmeddelanden, anser den registeransvarige att den rättsliga grunden för behandling av dina personuppgifter för syftet med att skicka affärsmeddelanden till din person är den registeransvariges legitima intresse (artikel 2.1).

5. Förvaringstid för personuppgifter

5.1. Dina personuppgifter kommer att behandlas av den registeransvarige så länge dennes berättigade intresse varar, men som längst fram tills du invänder eller skickar in en begäran mot behandling av personuppgifter i syfte att skicka dig kommersiell kommunikation.

6. Övriga mottagare av personuppgifter

6.1. Andra mottagare av dina personuppgifter kommer att vara personer som tillhandahåller marknadsföringstjänster åt den registeransvarige och personer som tillhandahåller drift av marknadsföringsplattformar.

6.2. Den registeransvarige har inte för avsikt att överföra dina personuppgifter till ett tredje land (utanför EU) eller till en internationell organisation, förutom till företaget SendGrid, Inc., med säte1801 California Street, Suite 500 Denver, Colorado 80202 och företaget The Rocket Science Group LLC d/b/a MailChimp. Företagen är certifierade enligt Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA i den mening som avses i kommissionens genomförandebeslut (EU) 2016/1250 från den 12 juli 2016 utfärdat i enlighet med Europaparlamentets och rådets direktiv 95/46/EG om adekvat skyddsnivå tillhandahållen genom Privacy Shield-avtalet mellan EU och USA.

7. Datasubjektets rättigheter

7.1. Enligt de villkor som anges i förordningen har du rätt att begära åtkomst till dina personuppgifter från den registeransvarige, rätt att korrigera eller ta bort dina personuppgifter eller begränsa behandlingen av dem.

7.2. Om du anser att behandlingen av dina personuppgifter har brutit mot eller bryter mot förordningen har du bland annat rätt att lämna in ett klagomål till tillsynsmyndigheten.

7.3. Du har rätt att när som helst invända mot behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföring, inklusive profilering, om profileringen avser sådan direktmarknadsföring. Om du motsätter dig behandlingen av dina personuppgifter för direktmarknadsföringsändamål kommer dina personuppgifter inte längre att behandlas för dessa ändamål. Detta påverkar inte behandlingen av dina personuppgifter som baseras på en annan rättslig grund eller för ett annat syfte.